EZAN OKUMA YARIŞMASININ İLK AŞAMASI TAMAMLANDI

EZAN OKUMA YARIŞMASININ İLK AŞAMASI TAMAMLANDI

OKULUMUZDA DÜZENLENEN EZANI GÜZEL OKUMA YARIŞMASININ İLK AŞAMASI YAPILDI VE 12 ÖĞRENCİMİZ FİNALE YÜKSELDİ.

30.03.2021 383

Sözlükte "bildirmek, duyurmak, çağrıda bulunmak, ilân etmek" mânasında bir masdar olan ezan kelimesi terim olarak farz namazların vaktinin geldiğini, nasla belirlenen sözlerle ve özel şekilde müminlere duyurmayı ifade eder. Aynı kökten gelen müezzin "ezan okuyan kimse", mi'zene de "ezan okunan yer" (minare) demektir. Ezan kelimesi Kur'ân-ı Kerîm'de bir yerde "bildiri, ilâm" mânasında geçerken (et-Tevbe 9/3) terim anlamında ezana nidâ kökünün türevleriyle iki âyette (el-Mâide 5/58; el-Cum'a 62/9) işaret edilmiştir. Ezan sözlük anlamında ve çeşitli fiil kalıplarıyla yedi âyette (meselâ bk. el-Bakara 2/279; el-A'râf 7/167; el-Hac 22/27), müezzin de yine bu çerçevede "çağrıcı, tellâl" mânasında iki âyette (el-A'râf 7/44; Yûsuf 12/70) yer almaktadır. Hadislerde ise ezan kelimesi terim anlamında hem isim olarak hem de çeşitli fiil kalıplarıyla sıkça geçmektedir (bk. Wensinck, el-Muʿcem, "eẕn" md.; a.mlf., Miftâḥu künûzi's-sünne, "eẕân" md.).

 

Namaz Mekke döneminde farz kılındığı halde Hz. Peygamber'in Medine'ye gidişine kadar namaz vakitlerini bildirmek için bir yol düşünülmemişti. Medine döneminde ise müslümanlar başlangıçta zaman zaman bir araya toplanıp namaz vakitlerini gözetirlerdi. Bir süre namaz vakitlerinde sokaklarda "es-salâh es-salâh" (namaza namaza!) diye çağrıda bulunulduysa da bu yeterli olmuyordu. Namaz vaktinin geldiğini haber vermek üzere bir işarete ihtiyaç duyulduğu âşikârdı. Bunun için nâkūs (hıristiyanlarca şimdiki çan yerine kullanılan, üzerine bir çomakla vurularak ses çıkarılan tahta parçası) çalınması, boru öttürülmesi, ateş yakılması veya bayrak dikilmesi şeklinde çeşitli tekliflerde bulunulduysa da nâkūs hıristiyanların, boru yahudilerin, ateş Mecûsîler'in âdeti olduğu için Resûlullah tarafından kabul edilmedi. Ancak bu sırada ashaptan Abdullah b. Zeyd b. Sa'lebe'ye rüyada ezan öğretilmiş, Abdullah da ertesi gün Hz. Peygamber'e gelerek durumu haber vermişti. Bunun üzerine Resûl-i Ekrem Bilâl'e ezan cümlelerini ezanda ikişer, ikāmette ise birer defa okumasını emretti. Bu arada Hz. Ömer Resûlullah'a gelip aynı rüyayı kendisinin de gördüğünü, ancak Abdullah b. Zeyd'in daha erken davrandığını bildirmiştir (Buhârî, "Eẕân", 1; Müslim, "Ṣalât", 1; Ebû Dâvûd, "Ṣalât", 27; Tirmizî, "Ṣalât", 25; İbn Mâce, "Eẕân", 1; Nesâî, "Eẕân", 1). Bilâl, Neccâroğulları'ndan bir kadına ait yüksek bir evin üstüne çıkıp ilk olarak sabah ezanını okudu (Ebû Dâvûd, "Ṣalât", 3). Böylece ezan hicrî 1. (622) veya bir rivayete göre 2. (623) yılda meşrû kılınmış oldu. Daha sonra Mescid-i Nebevî'nin arka tarafına ezan okumak için özel bir yer yapıldı.

Ezan sünnet yoluyla meşrû kılınmakla birlikte Kur'ân-ı Kerîm'deki, "Namaza çağırdığınızda onu alay ve eğlence konusu yaparlar. Bu davranışları onların düşünemeyen bir toplum olmasından dolayıdır" (el-Mâide 5/58); "Ey inananlar! Cuma günü namaza çağrıldığı zaman hemen Allah'ı anmaya koşun ve alışverişi bırakın" (el-Cum'a 62/9) meâlindeki âyetlerle de teyit edilmiştir.

Ezan şu sözlerden oluşur: "Allāhü ekber" (Allah en büyüktür [dört defa]); "Eşhedü en lâ ilâhe illallah" (Allah'tan başka tanrı olmadığına şehâdet ederim [iki defa]); "Eşhedü enne Muhammeden resûlullah" (Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şehâdet ederim [iki defa]); "Hayye ale's-salâh" (haydi namaza [iki defa]); "Hayye ale'l-felâh" (haydi kurtuluşa [iki defa]); "Allāhü ekber" (Allah en büyüktür [iki defa]); "Lâ ilâhe illallah" (Allah'tan başka tanrı yoktur). Sabah ezanında, "Hayye ale'l-felâh"tan sonra iki defa, "es-Salâtü hayrün mine'n-nevm" (namaz uykudan hayırlıdır) sözü tekrarlanır ki buna "tesvîb" denilir. (KAYNAK:islamansiklopedisi.org.tr)

 BU BAĞLAMDA EZANA VERDİĞİMİZ ÖNEMİ GÖSTERMEK AMACIYLA DÜZENLEDİĞİMİZ YARIŞMAYA 42 ÖĞRENCİMİZ BAŞVURMUŞ VE  12 ÖĞRENCİMİZ FİNALE YÜKSELMİŞTİR. ÖĞRENCİLERİMİZ ŞU ŞEKİLDE:

9.Sınıf

Ahmed Halil İlter 

Yakub Korkmaz

 

12.Sınıf

M. Zeyid Tura

Davud Karabulut

Abdullah Türkuçar

Celal İnci 

 

11.Sınıf

Mehmet Şahin 

Erdoğan Duman 

Nurettin Kurt

Yavuz Ordu

 

10.Sınıf

Emre Ordu

Rojhat Esen

 

ÖĞRENCİLERİMİZİ TEBRİK EDİYORUZ. 31.03.2021 TARİHİNDE YAPILACAK OLAN FİNALLERDE BAŞARILAR DİLİYORUZ.

 

30-03-202130-03-202130-03-202130-03-202130-03-2021